U generace Z vyhrála zábava kolem vážného tématu

Studenti z Katedry multimédií na VŠE letos opět rozhodovali v ADC Czech Creative Awards 2023. Cenu Like generace Z si odnáší práce “Péťa” pro České dráhy. Studenti se shodli na tom, že spot vyvolává příjemné emoce, komunikace je podle nich vtipná, hezká a pochopitelná. Téma LGBT je tam zasazené přirozeně a ne negativně, jak bývá zvykem.

Letos se konal jubilejní 30. ročník ADC Czech Creative Awards, kde se každoročně vyhlašují nejprestižnější kreativní ocenění v české reklamě. Vedle tradičních cen ADC Awards bylo možné získat také titul Like generace Z, který vyjadřuje názor mladé generace kreativců. O ceně, kterou vybrala porota složená ze 13 studentů z Katedry multimédií na VŠE, píše i Médiář, MediaGuru a Marketing & Media.

Spolupráce ADC a VŠE funguje dlouhodobě. Art directors club se zajímá o vzdělávání v oboru komerční komunikace, podporuje studenty a mladé kreativce z hlediska samotné tvůrčí profese a organizuje workshopy pro začínající pracovníky v reklamě.

V rámci předmětu Řízení multimediálních projektů a Multimediální komunikace, kde pracuji týmově v mini agenturách, si studenti prošli celým hodnotícím procesem obdobně jako porota v ADC Czech Creative Awards. Nejprve prošli všechny přihlášené práce, poté obodovali každou zvlášť, a společně sestavili longlist. Následovala 2 hodinová diskuze, kde hodnotili celkový přínos, hlavní myšlenku, originalitu i zpracování vybraných výstupů. Následoval shortlist o 6 pracích, a o každé z nich se zvlášť hlasovalo. 

Shortlist Lajk generace Z:

“Baví mě čistota s jakou studenti na reklamu koukají. Mladí kreativci sledují jen to podstatné: vzkaz pro diváka, craft a účinnost kampaně. Dovolím si tvrdit, že porota Like generace Z je tou nejobjektivnější porotou, jakou jsem kdy zažila.” říká stratég agentury GEN a lektorka VŠE Alžbeta “Babet” Gburíková.

 

“Péťu” si studenti zvolili především pro touhu ocenit pozitivní kampaň, která je veselá a výborně popularizuje České Dráhy. Líbilo se jim, že ve spotu viděli klasickou ukázku české rodinné dovolené, kterou si někteří sami s rodiči zažili, a jasně si reklamu propojili s klientem. LGBT téma bylo v reklamním spotu pojato nenásilně a s citem. Herecký výkon Trojana byl třešničkou na dortu.

“Nejtěžší na práci této poroty bylo to, že se udílela finální cena jenom jedna. Je to podobné jako u GrandPrix, která se hodnotí napříč všemi kategoriemi. Je pak těžké porovnávat tištěnou reklamu s eventem a ten třeba s TV spotem. Cena je ale hlavně výsledkem velmi inteligentní diskuze, která byla zajímavou sondou do toho, jak mladá generace práce v soutěži vnímá. Překvapila mě absence cynismu a zodpovědný přístup. V úplném finále byly 3 soutěžní práce na téma gaming, potraty a cestování s LGBT a ty u generace Z vlastně vyhrály všechny. Cena byla ale jen jedna, a tak jsem mladé porotce vyzval, aby volili ve finále hlavně svým citem a srdcem. Zvítězil vtipně pojatý lidský příběh.” dodává Richard Stiebitz kreatívní ředitel agentury GEN a lektor VŠE Richard Stiebitz, který je současně členem ADC.

Porotci z řad studentů byli: Dominik Belza, Sofiia Buliienko, Hynek Felix, Ester Hlavová, Valerija Fleissigová, Dominik Folc, Veronika Hanzelková, Andrea Hauptová, Lucie Vávrová, Michaela Maroušková, Michaela Mikulecká, Matyáš Počepický, Tereza Zikmundová, Zuzana Šitancová.