První ocenění v rámci ADC Czech Creative Awards pro IKEA
Studenti programu Multimédia v ekonomické praxi z pražské VŠE rozhodli o prvním vítězi ADC Czech Creative Awards 2021. Like generace Z reflektuje názor nastupující generace kreativců a vůbec poprvé si ho odnáší IKEA za spot Duch bojující proti domácímu násilí.
Sdružení českých kreativců alias Art directors club (ADC) usiluje o zkvalitňování komerční komunikace v ČR a současně podporuje vzdělávání z hlediska samotné tvůrčí profese i etického dopadu na společnost. Nejlepším pracím českého kreativního světa uděluje každoročně v soutěži ADC Czech Creative Awards ceny Louskáček. Letos ve spolupráci se studenty programu Multimédia v ekonomické praxi byla také udělena cena Like generace Z, která vyjadřuje názor studentů jakožto zástupců mladé generace.
Studenti si v rámci předmětu, kde pracují ve fiktivních agenturách, prošli všechny přihlášené práce podobně jako opravdová porota. Obodovali každou zvlášť, udělili ocenění ve všech kategoriích a nakonec společně sestavili shortlist 10 nejlepších výstupů. Při závěrečné diskuzi hodnotili jejich přínos, myšlenku i zpracování.
Cenu Like generace Z se rozhodli udělit práci IKEA: Duch za spot o domácím násilí. Věnovat se tématům, o kterých se často nemluví, vnímali jako zásadní krok a vypichovali velkou odvahu značky. Studentka Anna komentovala, že “IKEA mohla udělat reklamu na poličky, ale přišla se sociálním problémem. Je skvělé, že si to mohou dovolit, a že se nebáli.” U zpracování ocenili zejména silné napětí, které nepustí divákovu pozornost. Absence pachatele podle nich symbolizovala mlčení a přehlížení tématu.
“Příjemným zjištěním bylo, že zástupci mladé generace nešli po povrchu a laciné líbivosti. Nebylo jednoduché vybrat ze všech prací a všech kategoriích tu jedinou, na které se shodnou a dají jí svůj lajk,” řekl kreativní ředitel agentury GEN a lektor VŠE Richard Stiebitz, který je současně členem ADC.
“Často se při práci pro generaci Z setkáváme s tím, že přece nemůžeme rozumět lidem o generaci mladším než jsme sami. Ale i z jejich volby vidíme, že jejich vnímání toho, co je společensky důležité, exekuční kvality, storytellingu… je velmi podobné tomu, jak na kampaň reagují zkušení kreativci,” doplňuje za ADC Martin Svetlík, člen poroty letošních ADC Awards.
Jestli se ale studenti trefili i co se týče ocenění se dozvíme až v úterý 26. 10. během slavnostního předávání ADC Czech Creative Awards.