Taška pro staré dobyla srdce poroty Like generace Z

Zábava, hloubka nebo státnost?

Cenu třetího ročníku Like generace Z si odnáší Fofrtaška od Kauflandu. Porotu, která doplňuje hodnocení ADC Czech Creative Awards, tvořili opět studenti Katedry multimédií na VŠE. Do užšího rozhodování se kromě Fofrtašky dostala kampaň Co je to za mámu a Kolóra.

Tato cena odráží názory nové generace kreativců a je zajímavým porovnáním se současnými vůdci kreativní branže. Dohromady hodnotilo 15 studentů. Ohodnotili každou přihlášku zvlášť, udělili ocenění ve všech kategoriích a ve výsledku sestavili shortlist 7 nejlepších výstupů.

Shortlist ocenění Like generace Z:

Porota byla ve složení: Viktor Zoubek, Veronika Sommerová, Matyáš Půlpán, Antonín Lipták, Ondřej Pavelka, Jakub Malát, Jonáš Strnad, Lucie Kutscherauerová, Valeria Ostenova, Aleksandra Puerova, Aneta Zítková, Radim Joska, Eliška Vavřenova, Petr Rathouský a Oldřiška Schwubová. 

“Hodnocení probíhalo souběžně s hodnocením poroty v ADC Czech Creative Awards v okamžiku, kdy byly zveřejněny na webu ADC shortlisty kreativních prací,” popisuje proces Richard Stiebitz, kreativní ředitel Agentury GEN a lektor VŠE, který je současně členem ADC. Studentská porota hodnotila vícekolově, podobným způsobem jako to bývá u ostatních kreativních soutěží. V prvním kole pracovali členové poroty samostatně a hodnotili online. Vybíralo se z prací, které některý z členů poroty mladé generace označil a zařadil do long listu.

Následně se porota sešla osobně a nad dlouhým seznamem začala živá diskuze, na jejímž konci vznikl finální shortlist sedmi prací. Největší „beef“ mezi studenty se odehrál u prvních tří výstupů (Fofrtaška, Co je to za mámu a Kolóra). Ty bodovaly u studentů nejvíce odehrála se intenzivní argumentace pro a proti, kdy se rozhodovalo mezi zábavou, hloubkou a státností. Ukázalo to, že nehledě na specifickou mluvu generace Z, jde porotě o poctivost, smysl, nápad, překvapení, společenský přínos i hravost. Bylo těžké se na jednoznačném vítězi shodnout a pomohlo až několikanásobné hlasování. I tak byly tyto pozice vyrovnané. Dilema o vítězi bylo obdobné hodnocení Grand Prix. Přeci jen byla udělována pouze jedna cena napříč kategoriemi a tlak na mladou porotu byl vysoký.

Více nám k tomu pověděl Viktor Zoubek z poroty Like generace Z: „Myslím, že jsme nakonec dospěli ke skvělé top trojce. ‚Fofrtaška‘ zvítězila, neboť představuje moderní, dobře zpracovanou multikanálovou kampaň s funkčním využitím influencerů. Kampaň ‚Co je to za mámu‘ zase zvýrazňuje cit Gen Z pro hlubokou myšlenku, opravdovou emoci a kvalitní produkci. Stupně vítězů uzavřela prezidentská ‚Kolóra‘, která nás zaujala svojí silnou symbolikou skrytou v jednoduchém copy.“ Vítězem se ve finále stala právě Fofrtaška od Kauflandu. Za kreativou kampaně stojí agentury DDB Prague, FUSE, OMD a FleishmanHillard.

 

Porota Like generace Z měla možnost zúčastnit se i slavnostního předávání cen ADC Czech Creative Awards 2024. Nejzajímavější bylo porovnávat jejich hodnocení s hodnocením hlavní ceny Grand Prix. Zde se názor Gen Z shodoval s názorem odborné poroty a Fofrtaška bodovala i v nejdůležitější ceně večera. 

„Bavilo mě sledovat celý proces, kterým se hodnocení poroty Liku ubíralo a ještě víc hodnotit  jejich reakce v slavnostní večer, kdy docházelo k srovnání Gen Z s odbornou porotou. Z pohledu Grand Prix byli až neuvěřitelně přesný. Jedinou výjimku tvořila ‚Kolóra‘, která se u Gen Z dostala výš. Její symbolika a odkaz bylo něco, co předčilo mnohé komplexnější výstupy,“  dodává Alžbeta “Babet” Gburíková, stratég Agentury GEN a lektorka VŠE.

Vítězi gratulujeme a těšíme se na příští ročník.

Zde několik vybraných citací:

(UniHobby)

Hlas 1: Ty kutily bych skipnul, je to stejný nápad jako Marold. 

(ČD Kulturisti)

Hlas 1: ​​Blbost, ale podporuje cestování vlakem.
Hlas 2: Je to nabitý relate věcma a je to funny.
Hlas 3: Je to víc pro mileniály. Trendy návrat cestování do České republiky. 

(Kolóra)

Hlas 1: Geniální copywriting. Je to banger, vybouchla mi hlava.
Hlas 2: Pohladí po duši.
Hlas 3: Najednou máme prezidenta, za kterého se nemusíme stydět.
Hlas 4: Whatever je to jenom známka.
Hlas 5: Nejsou to jen random barvy beze smyslu.
Hlas 6: Politiku nesleduju, ale je fajn, že je to někdo, kdo to má tady rád a nehejtí.

(Fofrtaška)

Hlas 1: Naprosto geniální, totální pí*ovina.
Hlas 2: Tohle je influencing jako jeden z mála, co funguje. Je to joke a pak to udělali.
Hlas 3: Vypadá to strašně, ale když sundáš kolečka, je to alespoň batoh.
Hlas 4: Tohle je dobře udělaný a dotažený do konce all the way.