Studenti prvního ročníku pomáhali neziskovým organizacím
Fotografie, video, vizuální styl nebo třeba obsahy pro sociální sítě – to vše řešili studenti prvního ročníku oboru Multimédia v ekonomické praxi v rámci předmětu Úvod do multimédií. V letošním akademickém roce navíc poprvé pracovali na projektech pro neziskové organizace.
V zimním semestru 2023 studenti pracovali na projektech pro následující neziskové organizace: ACORUS, Fokus Praha, Nadace Krása pomoci, Nadace Moment, Nevypusť duši, Pestrá psí asistence, Prázdné domy, Spolek Náruč a Unicef. Studenti projekty v průběhu semestru konzultovali s lektorkami kurzu: Kateřinou Bílkovou, Petrou Ivanegou, Barborou Rešovskou a Terezou Zichovou. Celkem na předmětu za semestr vzniklo 15 týmových projektů pro 9 neziskových organizacích – o výstupy některých z nich se s vámi podělíme níže.
Například pro Pestrou psí asistenci, cvičící asistenční psy pro lidi s postižením, nafotil jeden z týmů (Eliška Čížková, Konstantin Kim, Adéla Studničková a Natália Šafraneková) přes 70 propagačních fotografií pro užití na sociálních sítích a webu. Na projektu si studenti také vyzkoušeli i tvorbu obrázků pomocí generativní umělé inteligence.
Druhý tým studentů (Vojtěch Kepka, Denisa Aulická, Kryštof Neumann, Jana Simulíková) pak pro Pestrou psí asistenci vytvořil měsíční obsah k umístění na jejich sociální sítě – konkrétně studenti připravili 9 příspěvků z toho 4 krátká videa o tom, jak vypadá výcvik asistenčních psů, a statické příspěvky, které přibližují náplň pomoci organizace a význam role asistenčních psů.
Další z týmů (Ema Nebuželská, Olena Poliezhaieva, Dávid Andraščík, Ondřej Kuča) pracoval na tvorbě propagačních fotografií pro secondhandy Nadace Moment, která z prodeje nejen oblečení podporuje jiné neziskové organizace. Cílem projektu bylo ukázat, že v prodejnách mohou zákazníci získat kvalitní, pěkné a čisté oblečení – studenti tak předali klientovi fotobanku čítající 100 fotografií tematicky laděných dle outfitů na „casual, business, glam, retro či doplňky“ focených přímo v prostředí second handů Moment, v exteriéru a ve foto studiu.
Pro neziskovou organizaci Prázdné domy, která provozuje webový archiv evidující prázdné domy na území České republiky a zároveň pořádá komentované procházky po takovýchto prázdných stavbách, vytvořili studenti (Katarína Drgová, Jan Pavlíček, Nela Flosová, Tomáš Kliner) nový vizuální styl. Jejich výstup sestával z nového loga, vizitek, šablon pro příspěvky na sociální sítě, úvodního obrázku a ikonek pro web.
Za klienta docenil úroveň spolupráce a jejich výstupy přímo spoluzakladatel organizace Prázdné domy, Petr Zeman: „Při vědomí, že jste studenti, tak bych chtěl tímto dopisem pochválit, a to nejen za výsledek, ale i za celý proces. Byl jsem u některých soutěží na vizuální identitu (pražské Výstaviště, Prague City Tourism, Hřbitovy a pohřební služby) a ani v této profesionální situaci by se vaše jednání neztratilo.“
Jeden z týmů (Yelyzaveta Berezniak, Matouš Podroužek, Daniel Jež, Kateřina Karásková, Jakub Malenovský) natočil úvodní informační video na web Centra sociální rehabilitace Náruč v Dobřichovicích. Spolek Náruč pomáhá lidem s duševním onemocněním nasměřovat je k dosažení samostatnosti a nezávislosti. Finální výstup studentů v podobě videa měl za cíl přiblížit spolek laické veřejnosti a také potenciálním klientům, toho studenti dosáhli spojením emotivního příběhu s informativním voiceoverem
Další tým (Ema Havrdová, Tereza Ryšavá, Lukáš Šlehobr, Sofia Vašková) během semestru pracoval na zadání pro neziskovou organizaci UNICEF ČR. Jejich úkolem bylo vytvořit měsíční obsah na sociální sítě organizace – konkrétně pro vánoční kampaň projektu Dárky pro život, který si klade za cíl poskytovat humanitární pomoc dětem v nejchudších zemích a v oblastech postižených krizí. Studenti připravili krátké reels příspěvky a informativní grafické příspěvky, které přibližovaly projekt Dárky pro život a vyzývali k zapojení se. Jejich práci ocenil i koordinátor projektů organizace, Miroslav Svatoš, ve svém hodnocení: „Práce s celým týmem probíhala od samotného začátku v přátelském a profesionálním duchu. Již na první schůzce bylo vidět, že velmi dobře pochopili poslání organizace, význam a mechaniku projektu ‚Dárky pro život‚ a v neposlední řadě samotný význam fundraisingu a způsob, kterým naše organizace komunikuje směrem k veřejnosti. Toto nebývá pravidlem ani u profesionálních agentur.“
Obsah pro sociální sítě tvořil i tým studentů (Viktoria Osvaldová, Filip Ouzký, Oleksandra Shestova, Markéta Vrátná) pro Nadaci Krása pomoci, která se zaměřuje na podporu seniorů a rozvíjení pozitivního přístupu ke stáří. Studenti měli za úkol vymyslet měsíční obsah na sociální sítě nadace pro předvánoční období, který by komunikoval seniorská témata a prezentoval aktivity nadace. Studenti tak vytvořili krátká reels videa a grafické příspěvky pro profily nadace na stítích LinkedIn, Facebook a Instagram.
Další z týmů (Matěj Dobiáš, Kateřina Rozkošná, Eliška Žižková, Kristián Ulrych) vytvořil návrh merche pro podporu duševního zdraví pro organizaci Nevypusť duši, která informuje o duševním zdraví a mimo jiné se aktivně angažuje v reformě péče o duševní zdraví. Hlavní inspiraci pro design studenti čerpali z oficiálních webových stránek a brand manuálu organizace. Manažerka komunikace Nevypusť duši, Aneta Brunerová, spolupráci se studenty zhodnotila následovně: „S Matějem a celým týmem, který nám v Nevypusť duši navrhoval merch, jsme byli velice spokojeni. Práce studentů*ek byla nejen profesionální a kreativní, ale také velmi citlivě reflektovala hodnoty a poslání naší organizace. Byli jsme ohromeni širokou škálou nápadů, které tým předložil a ocenili jsme jejich schopnost naslouchat našim potřebám a přetavit je do vizuálně přitažlivých designů. Angažovanost a otevřená komunikace týmu během celého procesu byly klíčové pro úspěšnou spolupráci. Některé z návrhů reálně zvážíme pro náš budoucí merch.“
Tvorbě merche se věnoval ještě jeden z týmů (Štěpánka Bakešová, Sofia Linda Navrátilová, Jiří Číž, Anastasiia Ulankina), který pro neziskovou organizaci Fokus Praha, podporující plnohodnotný život lidí s psychickými potížemi, vytvořil návrh upomínkových předmětů zacílených především na mladší generaci (zejména pak na studenty středních a vysokých škol) právě za účelem podpory duševního zdraví.
Tým studentů (ve složení: Vendula Podzimková, Jiří Vedral, Lucie Šarochová, Ha Phuong Le) uspořádal adventní event pro neziskovou organizaci ACORUS, kde veřejnost mohla přispět na oběti domácího násilí a dozvědět se více o fungování organizace. Návštěvníci akce se mohli zapojit do vánočních dílniček (zdobení perníčků a ozdobiček), kabelkobraní či si pochutnat na občerstvení. Dobře odvedenou práci studentů dokládá i vyjádření od klientky, Dominiky Krátké: „Děkujeme studentům za uspořádání příjemného dobročinného eventu na podporu naší organizace. Komunikace se studenty a samotné plánování akce bylo téměř na profesionální úrovni. Díky tomu, byla akce velmi vydařená. Jsme také moc rádi za dokonale zpracované obrazové výstupy v podobě fotografií a videa, které rádi využijeme na propagaci organizace.“
Práce studentů předmětu Úvod do multimédií přinesla nejen skvělé výstupy a výsledky, ale také ukázala jejich schopnost pracovat v týmu a komunikovat s reálnými klienty v praxi. Těší nás, že jsme jako Katedra společně se studenty mohli touto formou pomoci neziskovým organizacím a již se těšíme na nové výzvy, které příští rok přinese. Máte-li tip na neziskovou organizaci, která by také uvítala spolupráci se studenty – neváhejte se obrátit na lektorku předmětu: Terezu Zichovou, tereza.zichova@vse.cz.